Welkom! Mijn naam is Anne Bareman. Momenteel zit ik in de afstudeerfase van CO IEMES aan Fontys Academy for Creative Industries. Op 7 december presenteer ik mijn afstudeerassessment, welke geheel in het teken zal staan van de touwtjes in eigen handen nemen. Ik neem het heft in eigen handen.
Studeren aan CO IEMES heeft me veel gebracht. Nieuwe mensen, een nieuwe omgeving, nieuwe informatie, nieuwe inzichten en vooral een berg aan nieuwe interesses. Ik ben een mens met een brede interesse en een flinke dosis aan hobby's. Dat zijn er de afgelopen jaren alleen maar meer geworden.
Ik zet even op een rij welke leuke dingen ik heb meegemaakt:
Hieronder volgt een portfolio van de laatste fase van de opleiding, met een uitleg en de competentievaardigheden die aan bod kwamen tijdens de opdracht.
Hier is een Strategisch Communicatiemanagement-rapport met daarin een risico-analyse en crisisplan voor Spotify.
De opdracht tijdens de Advanced course Strategic Communication Management was om een merk te kiezen en drie aan het merk gekoppelde issues onder de loep te nemen. Aan de hand van verschillende nieuwsberichten en issues heb ik gekozen voor het merk Spotify. Spotify is voor mij een belangrijk merk omdat ik zelf elke dag gebruik maak van hun diensten.
Aan de achterzijde van deze rapportage komt de zogenaamde crisisday aan bod. De laatste opdracht van deze course was het uitvoeren van een persconferentie waarin mijn rol een journalist was. Ik moest me inleven in het bedrijf, de omstanders en de stakeholders aan de hand van strategisch bedachte vragen. Daarmee zorgde ik dat de gedupeerden werden vertegenwoordigd.
Competentie 2: ontwikkelen van en adviseren over communicatiebeleid
Competentie 5: representeren
Deze krant is het eindresultaat van verschillende artikelen voor de Advanced Course Copywriting. In opdracht van onder andere Kunstbende, Culinice, AVIA, vrienden en mezelf heb ik de artikelen samengesteld, geschreven, geredigeerd en toegespitst op de juiste doelgroep met de juiste tone of voice.
Tijdens de course werd van ons verwacht dat we minimaal twee eigen opdrachtgevers voor het schrijfwerk verzorgden. In mijn geval werden dat Kunstbende, 3voor12 en verschillende vrienden.
Competentie 2: ontwikkelen van en adviseren over communicatiebeleid
Competentie 4: creëren en realiseren
Competentie 5: representeren
In de course Creativity & Personality ging ik op zoek naar mijn creatieve ik aan de hand van boek How To Be An Explorer Of The World van Keri Smith en door middel van opdrachten tijdens het vak. Een uitgebreide omschrijving en een bijbehorende reflectie vormen een rapportage van het vak.
Competentie 2: ontwikkelen van en adviseren over communicatiebeleid.
Competentie 4: creëren en realiseren
Voor mijn scriptie heb ik een literatuurstudie en multiple case study naar personal branding gedaan. De cases waren meesterpatissier Rudolph van Veen, coach Sophie Bruers Gertner en krachtcoach Nick van Deudekom.
De resultaten leidden naar een advies in de vorm van een stappenplan voor potentiële personal brands: het Van-Ik-Naar-Merk-Model. De scriptie is geschreven in opdracht van mijn eigen bedrijf, waarop ik later terugkom.
Competentie 2: ontwikkelen van en adviseren over communicatiebeleid.
Competentie 4: creëren en realiseren
Competentie 5: representeren
Bij MeerRadio & MeerTelevisie in Hoofddorp presenteer ik twee programma's op de radio, namelijk de MeerRadio Middag op woensdag en donderdag en op woensdagavond Nice & Slow. Beide
programma's zijn bestaande formats met bestaande rubrieken die ik verder naar eigen invulling presenteer.
Check hier de uitzending. Kies voor MeerRadio Middag op woensdag en donderdag
tussen 12-14 uur.
Naast presentatie verzorg ik de (eind)redactie en communicatie van het wekelijkse radioprogramma Sophie Volgt, over social en digitale media. Voor het produceer ik gasten, onderwerpen, het
draaiboek en ondersteun ik de presentatrice en technicus. Ook zorg ik dat het programma actief is op sociale media zoals Twitter en Instagram.
Check hier de uitzending. Kies voor Sophie Volgt op dinsdag tussen 19-21
uur.
Competentie 2: ontwikkelen van en adviseren over communicatiebeleid.
Competentie 5: representeren
Je ziet hier een rider van de voorronde van Kunstbende Noord Holland in Alkmaar. Kunstbende is een organisatie die jongeren tussen 13 en 18 jaar een podium geeft op het gebied van allerlei kunstdisciplines. Sinds 2006 ben ik vrijwilliger voor deze organisatie. Tijdens de meest recente voorronde was ik stagemanager waarbij ik alle deelnemers op tijd en veilig op het podium heb gekregen, met alle wensen van dien.
Voorafgaand aan de voorronde kunnen de deelnemers een zogenaamd technisch formulier (rider) inleveren. Zoals je ziet zijn er altijd deelnemers die zich vlak voor het optreden bedenken. Mijn taak was dan ook om hun wensen op te nemen en te communiceren naar de verschillende technici.
Competentie 2: ontwikkelen van en adviseren over communicatiebeleid.
Competentie 5: representeren
Een waslijst aan competenties, een waslijst aan interesses en hobby's. Kortom: een boel te kiezen. Tijdens mijn gekozen minor Liberal Arts, waarin levensverhalen, filosofie en kunst centraal staan, stond ik voor de keus om te kiezen. Kiezen voor wie ik ben, wat ik wil en wat ik kan. Dat is me best moeilijk gevallen. Onderstaand filmpje omvat mijn gevoel hierin.
De volgende stap, die ik aanhaal in het filmpje, gaat over de eindopdracht van het semester binnen de minor. Een omvattende opdracht waarin alle aspecten van de minor samenkomen in een eindproject. Het Great Work. Mijn Great Work sluit aan op mijn niet kunnen kiezen en angst voor de dood. Ik wil niet dat mijn leven aan elkaar hangt van toevalligheden en neem de touwtjes in eigen handen. De mens is architect van zijn eigen lot. Een regisseur van zijn eigen film. Daarom heb ik drie van mijn persoonlijke rode draden in mijn leven samengevat: ontwikkeling van je identiteit, muziek en coaching. De vorm is een simulatie geworden van mijn eigen begrafenis.
Conclusie: er is zo veel om van te houden. Omdat ik toch erg geïnteresseerd ben in Personal Branding, wil ik graag een persoonlijk merkmodel omtrent mijn leven en interesses maken. Daarom heb ik mijn belangrijkste bezigheden op een rij gezet: persoonlijke ontwikkeling, (gesproken) teksten en woorden maken en coaching. Samengevat in een voor mij alomvattend concept, hieronder.
Ongewoord vindt dat iedereen gezien en gehoord moet worden. Iedereen en elk bedrijf heeft een verhaal. Dat verhaal mag worden verteld aan de rest van de wereld. Ongewoord helpt met het vinden van de kern van jouw verhaal. Ongewoord maakt jou merkwaardig, stemmig en zinnig. Ik doe liever niet zoals het hoort, dus deel ik graag mijn uitgesproken woord. En mijn missie is dat iedereen dat doet.
Ongewoord is vanaf november 2015 aangemeld bij de KVK als eenmanszaak.
Ongewoord vindt dat elke persoon en onderneming niet alleen opgemerkt moet worden, maar vooral ook merkwaardig is.
Mens of merk: ik help je jouw kern te vinden en jezelf op een kernachtige manier te profileren.
Ongewoord zet de toon. Waarmee? Stemmigheid. Sfeer neerzetten met behulp van een veelgebruikt instrument: de stem.
Een voice-overtekst voor onder een bedrijfsfilm, reclame of promotievideo. Het kan allemaal.
No nonsense, dat spreekt mij wel aan. Ongewoord schrijft strategische copy met als doel om vooral heel zinnig te zijn.
Long copy, short copy: alles kan. Zoek je een schrijver voor jouw zakelijke of persoonlijke website? Een schrijver van een persbericht of ander promotiemateriaal? Neem contact op en vraag naar de mogelijkheden.